2012. december 29., szombat

A Shakespeare és Társai kölcsönkönyvtár

Sylvia Beach szívesen támogatta a tehetséges, ám pénztelen és kapcsolatokkal nem rendelkező írókat, James  Joyce Ulyssese is az ő segítségével jelenhetett meg. Az intézménynek honlapja is van.

Hemingway így ír róla a Vándorünnep c. kötetében:
"Akkortájt nem volt pénzem könyvet venni. Olvasnivalót a Shakespeare és Társai kölcsönkönyvtárból, Sylvia Beach rue de l'Odéon 12. alatti könyvtárából és könyvesboltjából kölcsönöztem. Meleg és derűs helyiség volt ez a bolt a hideg és széljárta utcában, télen nagy kályha fűtötte, s mindenütt könyvek álltak, az asztalokon, a polcokon, új kiadású könyvek a kirakatban, a falon pedig híres írók fényképei, élőké és holtaké egyaránt. Valamennyi fénykép olyan volt, mintha pillanatkép lenne, még a halottak is úgy festettek rajtuk, mintha valóban élnének még. Sylviának eleven, fino metszésű arca volt, barna szeme élénk, mint valami apró állatkáé, a pillantása kislányosan vidám, hullámos barna haját hátravetette szép homlokáról, s a füle alatt, barna bársonykabátkájának gallérjánál egyenesre vágta. A lába csinos, a természete nyájas, derűs, érdeklődő, bolondja az ugratásnak és a pletykának. Hozzám soha senki nem volt még olyan kedves, mint ő. Mikor először jártam benn a boltban, nagyon bátortalan voltam, hiszen még annyi pénzem se volt, hogy beiratkozhattam volna. Fizessem ki a letétet, mondta Sylvia, amikor majd tudom; kitöltötte a kölcsönzőjegyet, és felhatalmazott, hogy annyi könyvet vigyek, amennyit csak akarok."




Drága nő volt ez a Sylvia.

Ui.: ajánlom Heloise részletes bemutatását a könyvesboltról és könyvtárról.



2 megjegyzés:

  1. Hű, nem tudom, láttad-e a Before Sunsetet, de szerintem abban a filmben is szerepelt ez a hely:)
    Csodálatos lehet itt dolgozni!

    VálaszTörlés
  2. A másikat láttam:) Olyan szomorú...

    VálaszTörlés