2013. november 26., kedd

Kedvelt YA-k

Katacita írt egy postot a témáról, én pedig szemtelenül kölcsönvettem.
Habár jóval kevesebb young adult könyvet olvasok, mint korábban - sőt, azt is mondhatjuk, hogy erős fenntartásokkal kezelem a műfajt; aminek már a fülszövegétől tépem a hajam, lásd hihetetlen, életre szóló szerelem a meghatározott szemszínű lénnyel és egyéb gagyi dolgok -, de amikor behatóan ismerkedtem a műfajjal, sikerült jó néhány olyan regényt találnom, amelyek a szívemhez nőttek. Csak azokat sorolom fel, amiket én YA-nak tekintek - katacitának az A citromtorta különös szomorúsága, sokaknak A könyvtolvaj, nekem nem. Tudom, hogy a "young adult" kifejezés magyarul az ifjúságinak felel meg, de szerintem is érdemes elkülöníteni a kettőt, nagyon más az Abigél és pl. a Csontváros.:D

Richelle Mead: Vámpírakadémia (+ Vérvonalak)
Fennkölten papolok a gagyi dolgokról, erre nesze, ezzel a teljesen kommersz sorozattal kezdek.:D Igen. Sokat változott-változik az ízlésem, de sose fogom letagadni, hogy mennyire szerettem az Anita Blake sorozat első nyolc részét, vagy a VA-t. A sorozat számtalan klisével zsonglőrködik, emellett magáénak tudhatja a két legidegesítőbb főhősnőt, Lissát és Rose-t, de mind a hat részben lekötött a történet, és sok szériával ellentétben nem éreztem úgy, hogy felesleges a folytatás.
Nagyon sajnálom, hogy az Agave egy rész után abbahagyta a Vérvonalak kiadását, még jobban is szerettem, mint a VA-t. Mindenképpen szeretném folytatni, csak ahhoz még sokat szeretnék angolozni, hogy teljes mértékben örülhessek a folytatásnak.
Részek: Vámpírakadémia; Dermesztő ölelés; A halál csókja; Véreskü; Örök kötelék; A végső áldozat
Kiadó: Agave

Alex Flynn: Beastly - A szörnyszívű
Hiperkönnyű, gyorsan olvasható kis meseparafrázis, instant élvezet két nehezebb könyv között, vagy babusgató könyv, amikor fáj a világ.

Celia Rees: Bűbájos Mary + Farkasszem
Ez inkább ifjúsági, mint YA, de úgy érzem, helye van a postban. Régen olvastam, csak annyira emlékszem belőle, hogy szerettem. Egy fiatal lány életét és viszontagságait követhetjük nyomon, és igazán feldühíthetjük magunkat az emberi ostobaságon.
Részek: Bűbájos Mary, Farkasszem
Kiadó: Orlando

Kerstin Gier: Rubinvörös
Hát ez valami hihetetlenül bájos, Anne Shirley, Judy Abbott modern kori utódának érzem, bár nincsenek benne árva lányok - de puffos ujjú ruhák előfordulhatnak! Továbbá egy bolondos család, egy vízköpő, csetlő-botló, de aranyos hőslány. Olvasni nem szerető lánykáknak mindig ezt ajánlanám.
Részek: Rubinvörös; Zafírkék; Smaragdvörös
Kiadó: Könyvmolyképző

Kevin Brooks: Lucas
Ez is kicsit kilóg a sorból. Azt hiszem, Nancy blogján olvastam erről a könyvről, aztán boldogan fedeztem fel, hogy magyarul is létezik. Rögtön rohantam a boltba és rávetettem magam. Fájdalmas, megrázó történet.
Kiadó: Könyvmolyképző

Lauren Oliver: Delírium
Vagy három-négy YA disztópiát olvastam, de ez tetszett közülük a legjobban. Egy fia újdonság nincs benne, de hangulata, az van. Illene folytatni.
Részek: Delírium; Káosz; Rekviem
Kiadó: Ciceró

Laurie Halse Anderson: Hadd mondjam el... + Jégviráglányok
Durva YA-k. Andersont több támadás érte, amiért esetenként sokkoló témákkal foglalkozik, nemi erőszak, anorexia, gyász. Szerintem nem szabad a tinédzsereket vattagubóban tartani, inkább így szembesüljenek azzal, hogy a világ egy emberekre közös, tőlük független hely, az élet nagyon sokszor igazságtalan, az emberek pedig a legnagyobb állatok.
Kiadó: Ciceró

Libba Bray: Rettentő gyönyörűség
Ezt a sorozatot sokan nem szeretik, én igen. Ódon leányiskola, szellemvilág, fűzős ruhák, baljós hangulat, jessz.
Részek: Rettentő gyönyörűség; Lázadó angyalok; Az az édes, távoli harang
Kiadó: Könyvmolyképző

Maggie Stiefvater: Mercy Fall farkasai trilógia (Shiver, Linger, Forever)
Imádom a hangulatát és Sam Roth óta láthatatlan követelményem a pasikkal szemben, hogy vigyenek könyves-és édességboltba. Nem szükséges azt mondani, hogy "Bármit megveszek neked", mert a vérfeminista énem elkezd mocorogni (nem vagyok egy könnyű eset), de ennél jobb helyeket nekem nem lehetne kitalálni.
[Sokat elárul a jelenlegi kapcsolatomról, hogy először abban az antikváriumban randiztunk, ahová tipegős korom óta járok (ill. akkor még vittek) és bicifutás alkalmával a Szamóca cukrászda a végállomásunk.]
Részek: Shiver - Borzongás; Linger - Várunk; Forever - Örökké
                             Kiadó: Könyvmolyképző

Mary E. Pearson: Az imádott Jenna Fox
Nagyon egyszerű, mégis furcsa könyv ez. A témája miatt különösen hatott rám.
Részek: Az imádott Jenna Fox; The Fox Inheritance; Fox Forever
Kiadó: Ciceró

Maryrose Wood: Méregnaplók
Ezt a sorozatot tényleg mindenki utálja.:D De én szeretem a sötét, enyhén beteges hangulatát, azt, hogy MW végre el mert kanyarodni abba az irányba, ahová a többi YA szerző nem (pl. Richelle Mead nagy csalódást okozott nekem ezzel). Vérzik a szívem, hogy a harmadik rész még angolul se jelent meg, sőt, a magyar fordító meghökkentő dolgot mesélt róla.
Részek: Méregnaplók; Éjmély
Kiadó: Főnix Könyvműhely

Pat Walsh: Crowfield apátság sorozat
Nem tudom, van-e több része, nálunk kettő jelent meg. Az árva fiú, aki egy kolostorban lakik, és igen különös dolgok esnek meg vele. Tkp. ez kiskamaszoknak íródott, de engem remekül elszórakoztatott.
Részek: Crowfield átka; Crowfield démona
Kiadó: Főnix Könyvműhely

Peter S. Beagle: Tamsin története
Szintén nem a tipikus YA. Baromi régen olvastam, de Az utolsó egyszarvú mellett ez a kedvencem a szerzőtől, kalandos, vérbeli ifjúsági regény egy idegen földre vetődött lányról.
Kiadó: Delta Vision




Rachel Caine: A morganville-i vámpírok
Tisztában vagyok vele, hogy ez a történet gagyi, de zombiállapotra tökéletes volt. Texasi kisváros, nemmegyünkkiaházból, mert megesznek a vámpírok. Sok benne az ócskaság, de elnyammogtam rajta.
Ez a sorozat is félbemaradt, az angol gyakorlására tökéletes lesz.
Részek: Az üvegház; Élőhalottak bálja; Midnight Alley; Feast of Fools; Lord of Misrule; Carpe Corpus; Fade Out; Kiss of Death; Ghosttown; Bite Club; Last Breath; Black Dawn; Bitte Blood; Fall of Night; Daylighters
Kiadó: Agave
Ennek tényleg ilyen átkozottul sok része van?!

Virginia C. Andrews: Melody
Na, ezt tényleg régen olvastam, az első olvasott könyveim között volt. Melody édesapja meghal, könnyelmű apja lelép az undorító pasijával, hogy színésznő legyen, a lány pedig az unokatestvéreihez kerül. A tengerparti kisvárosban, Cape Codban Melody számos nehézségbe ütközik, a családi titkok és sérelmek szinte falat emelnek köré - ezeket akarja a lány megfejteni, miközben számos dolog történik vele.
Részek: Melody; A szív dala; Befejezetlen szimfónia; Éji zene
Kiadó: I.P.C.


És van néhány szerző meg könyv, akivel-amivel szeretnék megismerkedni: Ellen Hopkins; The Drowning Girl; The Unbecoming of Mara Dyer; Once a Witch; A Long, Long Sleep, stb.

A többiek:
katacita
PuPilla
Pöfivonat
Catriana
zakkant

16 megjegyzés:

  1. Juj, ez gyors volt:) Egy csomót nem is ismerek közülük! Viszont én meg a Méregnaplókat akarom miattad elolvasni, meg végülis ha azt mondod, a Vámpírnaplók is jó, vagyis hogy élvezhető, akkor lehet, hogy azzal is megpróbálkozom, ha épp agyzsibbasztásra lesz szükségem:)
    Téényleg, a Shiver is ott van... Azzal is kéne haladni.
    Érdekes, hogy a Rubinvörösre sehogy nem bírom rávenni magam, pedig mindenki fölalá dicséri, de általában az ilyen megérzéseim bejönnek - mert persze előbb-utóbb megadom magam.

    Az Unbecoming of Mara Dyer engem is érdekel, szerintem jön majd magyarul, remélem nem csak álmodtam.

    VálaszTörlés
  2. Na, innen egyedül a Shiver-t olvastam, de azzal egyet is értek :))

    katacita: a Rubinvörössel én is így vagyok :D Egy ideig gondoltam rá, hogy elolvasom, ha már ennyien rajongják, de aztán úgy döntöttem, inkább hallgatok a megérzéseimre, és hagyom a csodába :)

    VálaszTörlés
  3. katacita: különben sose vettem volna rá magam.
    Ne keverd a Vámpírakadémiát és a Vámpírnaplókat, utóbbi bűn rossz (a belőle készült filmsorozat viszont kiváló agyzsibbasztó), végzetes lenne, ha ahhoz nyúlnál. Próbáld ki a Méregnaplókat vagy a VA-t, de utána ne szidj.:)
    Én a Zafírkéket olvastam el nehezen, és semmire nem emlékszem belőle, ráadásul a Rubinvörös se rémlett már... azóta se olvastam el a 3. részt, pedig meg sincs.

    Jóstehetséged van, vagy tudsz valamit?:)

    VálaszTörlés
  4. Óh! Itt van 4 kedvencem is: Méregnaplók, Crowfield, Üvegház, Hadd mondjam el :) A többi is rajta van a kívánságlistámon. A Beastly-t filmben láttam, de majd könyvben is szeretném, nemrég a Csók pont jókor (Kiss in Time) szereztem be, azt hiszem kb egyszerre adták ki. Kíváncsi leszek majd az milyen lesz :) Nekem is össze kéne raknom egy ilyen sorozatot, de olyan lusta vagyok hozzá....

    VálaszTörlés
  5. Váá, de jó, valaki szereti a Méregnaplókat.:))
    Nem, a The Kiss in Time később jött, talán rá egy évre? Nem tudom pontosan.
    Nekem is ez volt a bajom, régóta az eszemben volt a post. Na, tessék nekifogni!:)

    VálaszTörlés
  6. Na, Tőled is lesz mit válogatnom :) Már Katacita felsorolásából is csak egyet olvastam, de itt sem bővelkedem közös ponttal - a Hadd mondjam el! az nagyon ott volt, a Rubinvöröst is szerettem, de aztán megharagudtam arra is, hogy sorozat, így nem folytattam (tök dinka vagyok :)) és ennyi. A Shiverre most nagyon kíváncsi lettem és a Lucasra már én is felfigyeltem, de nem tudtam még beszerezni. Ha még több ilyen posztot olvasok, akkor nekem végem, soha nem érem magam utol az olvasnivalókkal :D

    VálaszTörlés
  7. Most írom én is a listát :D
    A Shivereket, Maryt én is imádtam :) A méregnaplókat tudod hogy nem, de attól még szeretsz :D Rubinvörös várólistás, Crowfield érdekel, a többi nem annyira.

    VálaszTörlés
  8. Le akartam írni, hogy én miket szeretek és miért, de túl hosszú lett volna, úgyhogy lehet hogy majd én is megírom külön posztban. Ah, rengeteg poszt tervem van :D
    Most csak annyit, hogy én Celia Reestől a Kalózokat olvastam, azt nagyon szerettem. Ez a Vámpírakadémia egyre jobban piszkál, szerintem meg van a könyvtárban pár része csak a borító meg a a vámpírok miatt mindig elkerültem.

    VálaszTörlés
  9. Most, hogy elolvastam mindenki listáját, rájöttem h az enyém teljesen más. :D Ezek közül Pat Walsh, Rachel Caine és a Lucas az ami teljesen ismeretlen. :) Viszont a HP az nem YA?

    VálaszTörlés
  10. Jaj de kuka vagyok, azt akartam írni, hogy Vámpírakadémia, címekben nagyon béna vagyok, sose tudom, hogy melyik mi, ha ennyire hasonlítanak. Igen, azt tudom, h a Naplókból a könyv nagyon gagyi, annak a közelébe se mennék.

    Amúgy meg utálom az időutazást, kiakaszt. Lehet, azért nem akarok a Rubinvörössel kezdeni, Az időutazó feleségének is kb a negyedéig jutottam (ne utálj).

    VálaszTörlés
  11. Nikkincs: csak óvatosan, nehogy utána két napig tartó csuklás legyen a vége.:D
    Nyugi, én is haragszom a Rubinvörösre, hogy sorozat, francnak van ideje minden könyvre.:P
    Sajnos el kell keserítselek: soha nem fog normalizálódni a várólistád.:))

    PuPilla: még meggondolom;)

    Catriana: írjad.:)
    Én is szerettem a Kalózok!-at. Huh, a VA-val óvatosan, akkor kezdj bele, amikor nagyon fáradt vagy. Nincs benne semmi kiemelkedő, de Mead mégis tud valamit, ha megetette velem...

    Christina: mivel hivatalosan a YA = ifjúságival, gondolom, igen, de nekem annyira más, mint ezek a tinilányos balgaságok, h nem sorolom ide.
    Rachel Caine-t ne bánd, nem maradsz le sokról.

    katacita: miért, nem szeretnél a tradicionális Délen sétálgatni, szép ruhában, napernyővel, és mandulás piskótát enni vaníliafagylalttal ebédre?:))

    VálaszTörlés
  12. Igazad van, bár mivel én tizenévesen olvastam, ezért nekem ifjúsági, de tudom hogy ez hülye kifogás. :D Mostanában annyira nem vonz ez a kategória, vagy legalábbis jobban megnézem, hogy megéri-e elolvasni. :)

    VálaszTörlés
  13. jaj dehogynem szeretnél! Túl jól hangzik, amiket írsz, de az időutazás téma nekem ilyen mindfuck. Olyan ez nekem, mint M C Escher képei :)

    VálaszTörlés
  14. Christina: hát, én is akkor olvastam.
    Már alig olvasok YA-t, túl sok a szar.

    katacita: nem tudom, mit mozgat meg benned ennyire az időutazás, de valószínűleg nem fog sorra kerülni, szal nyugi.:) Úgy, ahogy Henry időutazik, inkább nem próbálnám ki.

    VálaszTörlés
  15. @Amadea belefogtam és megírtam a YA.s postomat :) Húh! Nem gondoltam volna hogy ennyi lesz :D

    VálaszTörlés