Peti bácsi linkelte be ezt az interjút A vak bérgyilkosról szóló értékelésemhez, amelyben többek között arról siránkozom, hogy a kanadai írónő (is) megérdemelne egy tisztességes életmű-kiadást.
Nos, úgy tűnik, nem hiába sóhajtoztam a Végtelenekhez:
"Sok mindenben friss a fordításirodalmunk, ha van egy óriási világsiker, az nagyon gyorsan megjelenik nálunk, de egy csomó minden továbbra is hiányzik, olyan szerzők is, akik minden kultúrnemzetnél ott vannak, például Margaret Atwood. Ennek részben az az oka, hogy úgy tűnik, ma Magyarországon hiányzik egy erőteljes, viszonylag jómódú, igényes olvasóréteg. A mai világirodalom egyik legnagyobb alakját, Margaret Atwoodot például nem adja ki senki rendesen Magyarországon. Itt-ott ugyan jelent meg pár könyve, remélhetőleg az Európánál most elkezdhetjük sorozatban is kiadni, de korábban nem volt meg Atwood rendesen magyarul, mert nincs meg az a biztos 1500 olvasó, aki az ilyen típusú könyveket megvenné. "
Igaz, hogy már az összes, magyarul kapható regényét beszereztem Atwoodnak*, de iziben nyomnám fel a kívánságlistára őket, és vagy ajándékba kérném, vagy a Könyvmaratonban szipkáznám be az új kiadásokat. A racionális Amadea azt kérdezi, hogy "Mégis minek, te bolond, megvan az összes könyve, egy kivételével mindet olvastad, mi vagy te, nyavalyás irodalom mecénás? És azt hiszed, egyetlen ember vásárlása mennyire lendíti fel az igényes világirodalom helyzetét?"
Azon eltátottam a kicsit számat, hogy nincs 1500 ember ebben az országban, akit érdekelne Margaret Atwood vagy Toni Morrison munkássága, csak veszteségesen tudják eladni az ilyen kaliberű írók regényeit - ez borzalmas.
Nektek mi erről a véleményetek?
*Margaret Atwood Kanadában született, feminista író, költő és kritikus, összesen 13 regénye, 17 verseskötete, 6 gyerekkönyve, 9 novellagyűjteménye jelent meg. Magyarul négy regénye olvasható:
Fellélegzés (Európa, 1984) - ez az, amit még nem olvastam
A vak bérgyilkos (Jelenkor, 2003) - post
A szolgálólány meséje (Lazi, 2006) - post
Pénelopeia (Palatinus, 2007) - post
Életrajz a wikipédián
El kéne adni ezeket a szerzőket is. Ha azt várjuk, hogy tömegek hirtelen maguktól rádöbbennek, milyen jó egy idegen nyelven alkotó, ismeretlen nevű kortárs szerző, akkor ne csodálkozzunk, hogy nincs 1500 olvasó. Én asszem annak idején egy eldugott ÉS-recenzióban olvastam Atwoodról, de azóta már én se olvasok ÉS-t. Mégis, akkor honnan kéne tudnom róla? :)
VálaszTörlésszerintem is jogos a kérdés, hogy honnan ismerhetnénk meg az újonnan behozott írókat?
VálaszTörlésha a kiadó egy bloggerrel kapcsolatban van, egyértelmű, hogy mi, akik olvasunk blogokat, egy idő után tudomást szerzünk róla, meg ha bóklászunk a neten, belebotolhatunk a reklámjukba. de az emberek nagy része nem olvas blogokat, és még számomra is megdöbbentő, hogy mennyien vannak, akik idegenkednek a számítógéptől és az internettől, pedig ők már ebben kellett volna, hogy felnőjenek. nekik maradnak a tv-reklámok, az újságok és a plakátok. Pesten megoldható a figyelemfelkeltés, elég, ha a metrójáratokba jut belőlük a falra, tuti, hogy az 1500 kötet fele már elkelt.
tv-reklámokkal kapcsolatban nem tudom, mi a helyzet, míg volt tévénk, addig sem volt divat könyveket reklámozni benne, gondolom, ez az utóbbi pár hónapban nem változott.
esetleg még előfordulhat pár kelendőbb heti vagy havilapban néhány recenzió róla, az is hoz pár olvasót, de összességében nem igazán törik magukat a kiadók, hogy egy-egy könyvükre felhívják a figyelmüket a neten kívülieknek is.
és igaz, ha senki nem tud róla, akkor nem is fogják megvenni.
egyébként ez az 1500 olvasó nagyon kevés. ennyi kellene, hogy ne legyen veszteséges - de milyen ár mellett? ha a most divatos 5000 forinttal számolunk, az 7,5 millió forint bevétel. ha csak 4000-re, akkor 6 milla. de vegyék csak meg ezren, az 4-5 millió forint. egyetlen könyvön.
ebből már kellene jutnia rendes reklámra.
a viszonylag igényes olvasóréteg (kiket neveznek igényesnek? khm. na mindegy) meg nem hiányzik, inkább csak a jómódú.
Nem, ennyiből nem jut rendes reklámra (már ha a hagyományos csatornákat nézzük), de hát 2012-ben egymillió módja van megismertetni egy könyvet.
VálaszTörlésPont most vettem egyet a ráncfelvarrott, 1200 Ft-os Európa Diákkönyvtárból. És van-e végén vagy a hátsó borítón egyéb kiadványukról valami ismertetés? Nyilván nincs. Ez lett volna a kétfilléres megoldás. Egyáltalán nem kell milliókért becsomagolni egy villamost.
Vagy azt hisszük, a kultúra eladja magát? Vagy hogy egy fő marketinges/PR-os/értelmes alkalmazott bére nem térülne meg ezerszer?
annyian morognak, amikor a könyvek végén más könyveket reklámoznak (ulpius), hogy ez eszembe sem jutott, pedig én szeretem ezeket olvasgatni.:) és tényleg ez kerül a legkevesebbe.
VálaszTörlés@Pikszi: jó kérdés:) Még ha adna is az Európa recikönyveket a bloggereknek, az se nagy reklámerő, mert rengeteg ember azt se tudja, mi fán terem egy blog, a legtöbbek tudatában pedig csak az egoblogok szerepelnek.
VálaszTörlés@Nima: passz, nem vagyok marketinges. Ami néhány könyves újság van (a Könyvjelző meg a Könyvpiac jut eszembe elsőre), az nem elég ehhez, mellesleg iszonyat drága náluk egy hirdetés. Az interneten még viszonylag könnyű dolguk lenne, fb., twitter, saját honlap+blog meg az online boltok hirdetései, de azt nem tudom, hogyan lehetne az "emberek közé" vinni ezeknek a könyveknek a reklámjait.
Az "igényes"-t gondolom olyanokra értette, akik csak szépirodalmat olvasnak, vagy nagyobbrészt azt. Én nem vagyok igényes, szeretem Atwoodot, de Stephanie Plumot is:D
Nekem az a bajom az Ulpius ajánlóival, hogy 3-4 könyvről van szó, és elég sok oldalnyi részlet, inkább külön füzetkében találom ezt szimpatikusnak, asszem, az Úrilányok Erdélyben esetében találkoztam ezzel a megoldással, a Libriben adták a vásárolt könyvekhez.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésúúú közben nézd mit találtam:
VálaszTörléshttp://videotar.mtv.hu/Kategoriak/Bestseller.aspx