2014. október 17., péntek

Tematikus post - Őszikék


Végre felhasználtam ezt a cuki képet
Valamiért azt hittem, van ilyen a blogon, de vagy nem találom, vagy rosszul emlékszem. Mindenesetre ez a tematizálás nem maradhat ki.
[Nem társítottam mindegyik könyvhöz idézetet és linket, mert nem volt kedvem ennyi mindent átbogarászni, és rengeteg régi post még nincs ide feltöltve, bocsi.]


Audrey Niffenegger: A Highgate temető ikrei - sokan nincsenek kibékülve Niffenegger eme regényével, nekem nem volt vele gondom, a hangulata meg fantasztikus.
"Robert a napot, amely éppenséggel május elseje volt, a keleti temető kapujánál töltötte, ahonnan rengeteg, nagyrészt kínai látogatót irányított Karl Marx sírjához. Este az íróasztalánál ült kimerülten. A számítógépre meredt, és próbált rájönni, mi zavarja annyira a III. fejezetben. A hangnemével volt a baj; bohókás, szinte vidám fejezetet írt a koleráról meg a tífuszról."

Charlotte Brontë: Jane Eyre - ennél őszibb olvasmányom talán nincs is. Nem az ősz napsütötte, színpompás arcáról van szó, hanem a hideg, szeles, esős, mégis festői oldaláról.








Emily Brontë: Üvöltő szelek - na, jó, ez talán lekörözi, sokkal sötétebb a hangulata, mint a Jane Eyre-nek.









Carlos Ruiz Zafón: A szél árnyéka és az Angyali játszma - tudom én, hogy Zafónban irodalomérték szempontjából lefitymálandó, de engem valamiért megbabonáz, főleg az első könyve. Ha nagyon bemorcosodom, sutba vágom az idei olvasmányterveimet, és idén másodszor is elolvasom. Az időjárás ideális hozzá.
A második kötet emlékeim szerint sötétebb, depresszívebb, olvasás közben meglegyintett az őrület szele. Még csak egyszer olvastam, az is régen volt, de ha A szél árnyéka harmadjára belefér, miért ne?
(A szél árnyékáról bővebben)



Catherynne M. Valente: Marija Morevna és a Halhatatlan - ó, ez a gyönyörűség. Az egyik olyan regény, ami tökéletesen passzol a lelkivilágomhoz. Simán lehetne téli könyv is, de azért nem rajongok, úgyhogy nekem őszi.
(Bővebben)
"Azért történnek úgy, mert az Élet mindent elemészt és a Halál sosem alszik, és ők ketten mozgatják a világot. A tél tavaszba fordul. S olykor-olykor különös, szomorú némajátékot adnak elő, csak hogy lássák, győzött-e bármelyikük. Hogy a világ még mindig úgy halad-e, ahogy máskor."

Diane Setterfield: A tizenharmadik történet - érdekes, ezek a tematikus postok mennyi régi olvasmányom rángatják elő (és mennyi kedvencet). Ez se mai darab, de a titokzatos, viktoriánus stílust felidéző, sokak szerint túl nyomasztó hangulata - én lubickoltam benne, vajon mit árul el a lelkivilágomról? - számomra tökéletesen passzol az őszhöz.






Kate Morton: Felszáll a köd / Az elfeledett kert - reménytelenül kiszámítható vagyok, ha gótikus / viktoriánus hangulat, akkor az ősz, kész. Szegény Mortonnal elment egymás mellett a vonatunk, az első könyvét akkor olvastam, amikor minden összeomlott és kb. semmire nem emlékszem belőle, a másodiknál meg már kicsit kiöregedtem belőle.
(Az elfeledett kertről bővebben)





Maggie Stiefvater: Shiver - szándékosan nem soroltam be a második-harmadik részt, mert annyira nem szerettem őket, rétestészta-nyújtás volt nekem mindkettő. A Shiver konkrétan ősszel játszódik és ifjúsági regény létére szép a nyelvezete.
"Hazafelé tölgyfák között kellett áthajtanunk. Száraz és halott, tompa narancs-barna falevelek kapaszkodtak az ágakra, várva az első szélrohamra, amely a földre sodorja őket. Olyanok voltak, mint Sam: átutazók. Nyári falevél, amely addig kapaszkodik a fagyott ágba, amíg csak lehet."

Maryrose Wood: Méregnaplók / Éjmély - csúfos véget ért a Méregnaplók sorozat, nem hogy magyarul nem jelent meg a harmadik rész, még angolul se. A kiadó döntésétől függetlenül én megírtam volna a harmadik részt az írónő helyében. Ó, istenem, miért olyan sorozattal történik meg ez, amit szeretek? Grrr.
Ha valakit ennek ellenére érdekel a Méregnaplók: ez is YA, de elég sötét a hangulata és kicsit beteg dolgok is előfordulnak benne, a második részben pláne.





Peter S. Beagle: Egy csendes zug - Beagle eme lírai, gyönyörű regénye egy temetőben játszódik. Árad belőle az elmúlás szomorú hangulata, mindenkinek a legnagyobb lelki nyugalommal ajánlom.








17 megjegyzés:

  1. Igaz fantasy, de Patrick Rothfuss könyveit nem lehet kihagyni ha őszi regényekről van szó.
    Téliekről is lesz ilyen poszt? Oda van több jelöltem. :)

    VálaszTörlés
  2. Tök jók ezek a tematikus listák :)
    Nekem a legőszibb A Highgate temető ikrei, ahányszor rágondolok, színpompás avarszőnyeggel lepett temetőben érzem magam, ahol mindent beborít a rothadásszag, mégis szép... (hű, de beteg hangulatban vagyok ma...)
    Marija Morevna nekem tél, nagyon tél, és én szeretem is a telet :)))
    Nagyon őszi még szerintem az Urak és játékosok, meg Munro némelyik novellája.

    VálaszTörlés
  3. Az első négy nekem is nagyon... meg a Shiver.
    Akkor ellenben másokkal én Niffenegger egyéb könyveivel nem tudok kibékülni..:)
    Őszi posztot már írtam ilyenről, de majd lehet, hogy nemsokára érik egy új. Meg egy téli:)
    Előtúrtam a régi bejegyzést, nekem még ide tartozik az Abigél, a Hideghegy és a HP-k is, illetve megemlítettem a Manderley-ház asszonyát, de azóta azt inkább mégis a tavaszhoz kötöm, hiába gótikus meg minden.
    A Beagle-könyv jól hangzik, megjegyzem:)

    VálaszTörlés
  4. Zsófi: kaptam érte a képemre, de engem nem bűvölt el annyira Rothfuss... tetszett, nagyon jó a világa meg a történet, de nem rajongok érte.
    Nem nagyon tudok télre asszociálni könyvekkel kapcsolatban, úgyhogy légyszi inkább ide sorold fel őket.:) Egyedül a Marija Morevna jut eszembe, meg a Harry Potter.

    Ilweran: köszi.:)
    Tudom.:) Írd meg te a teles tematikát.:D
    Tényleg, az Urak és játékosok nekem is belefér simán.

    katacita: ez van.:) De úgy emlékszem, Zafón se lett a szíved csücske, olyan aranyos vagy, ahogy kitartóan próbálod megszeretni (egyszer írtad, hogy megfelelő pillanatban újraolvasod).
    Én is írtam, és nem találom.:D Írjál télit, meg skandisat, olaszosat, bármilyet.
    A Manderley-hez nekem fülledt virágillat társul, emiatt nekem is inkább tavaszi.
    Ó, örülök.:)) Annyira régen olvastam, semmire nem emlékszem belőle...

    VálaszTörlés
  5. Neeem?! Ízlédek és pofonok, gondolom. :) (Nem baj, a kedvenc gr-es értékelésem éppen a sorozat második részét döngöli a földbe, de olyan viccesen, hogy muszáj szeretnem.)
    Téli könyvek:
    Susanna Clarke - A Hollókirály
    Charles Palliser - The Quincunx (Ezt mondjuk éppen nyáron olvastam, de egyébként több mint ezer oldalnyi olyan kalandos történet amit télen szeretnél olvasni egy bögre forraltborral a kezedben.)
    Paul Witcover - The Emperor of all Things (Ezt most olvasom, nem mondanám, hogy kiemelkedő könyv összességében, de egy 100 oldal belőle az maga a tökéletes kisvárosi téli hangulat.)
    Dan Simmons - The Terror (Télinek téli, de nagyon más hangulatú mint az előzőek. Olyan kint vagy éjszaka a hóban és valami meg akar enni hangulatú.)
    Carol Rifka Brunt - Tell the Wolves I'm Home (Bőgős őszi/téli.)
    Jaume Cabré - A Pamano zúgása (Meg nem tudnám mondani miért érzem télinek, de kb. csak az rémlik belőle.)
    Donna Tarrt - The Secret History
    Valamelyik Bret Easton Ellis-t is annak éreztem, de most teljesen egybefolynak. (Őt is újra kéne már olvasni.)

    Harry Potterrel meg már megelőztél. :)

    Még az ősziekhez: Tom Wolfe - I am Charlotte Simmons, de ezt szerintem rajtam kívül minenki utálja.

    VálaszTörlés
  6. Erre a posztra csak két dolgot jegyeznék meg:

    Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3
    Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3
    Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3 Zafón <3

    A másik: cuki a nyitókép.

    Jah és van egy harmadik, a A.N. temetős könyve nálam várólistacsökkentős, de kicsit parázok tőle... Remélem tetszeni fog, hamarosan sorra kerül, lehet hogy az ősz miatt majd tetszeni fog. Ugye?

    VálaszTörlés
  7. Rothfusst néhány évvel korábban kellett volna olvasnom, ez van.
    Ó, A titkos történet, azt is annyira el kellene már olvasni...

    Én nem utálom Charlotte Simmonst, csak szeretném felpofozni a kiscsajt. Jó régen olvastam, de azóta se felejtettem el, és még mindig dühös vagyok rá.

    VálaszTörlés
  8. zakkant: :DD
    Vigyed nyugodtan a képet, a tumbliról van, csak nem volt energiám a forrást megkeresni.

    Hát, sokaknak nem tetszett, de az még nem jelent semmit. Lehet, hogy a befejezés egy mozzanatával nem leszel kibékülve, de azt leszámítva sztem teljesen befogadható.:)

    VálaszTörlés
  9. Én most a harmadánál még kifejezetten szimpatizálok vele. :D Úgy rémlik mintha az újságíró srác idegesített volna fel nagyon a végére, de igazából nem sok minden rémlik az első olvasából, azon kívül, hogy tetszett a könyv.

    VálaszTörlés
  10. Engem Charlotte dühített fel. Az még hagyján, hogy valamiért menő akar lenni, de ahogy alakulnak a dolgok... áááá.

    VálaszTörlés
  11. Én tökre szerettem azt a könyvet (mondjuk jó régen olvastam) de Charlotte-ot én is felpofoztam volna. Viszont az atmoszféra, az egész egyetemi közeg, a nagyonamerikai nagyoniróniája bejött :)
    Óh, igen, Rothfuss is ősz, de pl nekem Zafón inkább az a ködös-szürke november, amikor már menekülnél valami meleg kandalló mellé, már nem igazi szép színes ősz, de még nem a ragyogóan havas, fogcsikorgató tél...

    VálaszTörlés
  12. Ó, mennyi jó kis könyvet szedtél össze és most szerencsére ebből a kupacból már elég sokat olvastam is, így nem olyan nagy a kísértés :)) Nekem a Manderley-ház asszonya valami miatt szintén őszi, bár katacita fentebb a tavaszt kapcsolta hozzá. De Zafónt elhatároztam, hogy újra elolvasom hamarosan még most ősszel miután rájöttem a 3. résznél, hogy mennyi mindenre nem emlékszem már :( És az Üvöltő szeleket is szeretném sokadjára elolvasni, na,az aztán tényleg tipikusan az őszre való :)

    VálaszTörlés
  13. Ilweran: jaja, én is érzem azt, amit Zafónról mondasz.:) Érdekes, második olvasásra sokkal depresszívebbnek találtam.

    Nikkincs: nem dönthetem mindig romba szegény várólistád.:)
    Zafónnál én is egy csomó mindent elfelejtettem, az Angyali játszma is totál homály már. Mondjuk, úgy éreztem, a harmadik rész amolyan kiegészítő kötetecske, nekem nem tűnt önálló regénynek.

    VálaszTörlés
  14. A szél árnyékát régesrég olvastam, akkor annyira nem... de tudom, hogy most már szeretném, mert bár Az angyali játszma nekem túl zavaros volt, A mennyország fogságábant viszont nagyon szerettem, annak ellenére, hogy olyan "köztes-feledik" regény. Szóval A szél árnyékát is szeretném már, ebben biztos vagyok, csak nehezen szánom rá magam mostanában újraolvasásokra.

    VálaszTörlés
  15. katacita: fura, nekem meg pont az nem tetszett. Kíváncsi vagyok, milyennek találod majd újrázáskor A szél árnyékát.

    VálaszTörlés
  16. Valamiért a vámpíros és egyéb képzeletbeli lényes könyveket ilyenkor veszem elő, na meg persze a lélekszaggatóakat is. Meg a Harry Potter, újra és újra, úgy, hogy karácsonyig pont vége legyen :) Rosszabb napokra pedig Bovaryné a kedvenc.

    VálaszTörlés