2021. július 11., vasárnap

Csokoládé 2. kör

"Álmokat árulok, könnyű kis vigasztalást, édes és ártalmatlan kísértéseket, hogy a szentek fancsali képpen pottyanjanak a magasból a pralinés és nugátos tálcák közé." 

Joanne Harris: Csokoládé

Sokan ismerjük azt az érzést, hogy amikor már kora reggel 25 fok van, locsolják a villamossíneket és nincs olyan lenge ruha, ami megóvna a patakokban folyó izzadtságtól, hogy bizonyos könyvek nem csúsznak, vagy maga az olvasás se megy. Amint beköszönt a kánikula, megjelenik a könnyedség iránti vágy. Mi menti meg a hőségtől és a munkától [továbbra is igazságtalanságnak tartom, hogy a felnőtteknek nem jár nyári szünet] elcsigázott elmét? Az enyémet nem Ben Lerner és nem Toni Morrison. Ide valami ismerős kell, valami nem túl megerőltető, nem lelki mélységeket és poklot szántó, briliáns írás, azt hagyjuk meg a hosszú téli estékre.

Ide a játékos, de felkavaró-nyugtalanító szél kellett, az apró francia falucska a fehéren világító templomtornyával és az örömtelenségnek fityiszt mutató csokoládébolt a bűnös élvezetekre csábító, csillogó kirakatával és a mindent átjáró fahéj-szegfűszeg-és marcipánillatával.

Természetesen teljesen más volt most olvasni a könyvet, mintt 2009-ben (úristen), sokkal kevésbé kerültem a hatása alá és bizonyos momentumai inkább megmosolyogtattak, mintsem elbűvöltek. Mai mizantróp énemnek hihetetlennek tűnik, hogy léteznek olyan emberek, akik ennyire adni akarnak másoknak, ennyire bírnak adni és nem émelyíti el őket a hétköznapi nyomorúságok végtelen sora.

Persze, Vianne-nak is vannak sötét gondolatai és az élete minden, csak nem fenékig tejfel, hiszen egyedülálló anya, nem Madame, hanem Mademoiselle Rocher, nem jár templomba, színes ruhákat hord és a nagyböjt idején csokoládéboltot nyit - ezek közül egy is bőven elég lenne ahhoz, hogy kivívja egy apró, konzervatív közösség ellenszenvét, hát még amikor elkezdi maga köré gyűjteni eme alattomos nyáj számkivetettjeit és nem átall arra törekedni, hogy a földi boldogság felé terelje őket a mennyek üdvözlete helyett.

Minden ember rengeteg traumát hordoz magában, még Vianne Fekete Embere, Reynaud atya, akit a gondolatai alapján inkább szánni lehet, mintsem gyűlölni, bár azt az első olvasás óta sem bocsátottam meg neki, hogy szerinte egy állatnak nincs lelke.

A további kötetek ismeretében érdekes megfigyelni, hogyan változik Harris stílusa; emlékeim szerint a Csokoládécipő sokkal sötétebb hangulatú és annakidején az volt a kedvencem, a Csokoládés barack eléggé vízízű volt, Az epertolvaj - ezt 2019-ben olvastam, tehát sajnos friss az élmény - meg egyenesen csalódottá tett: meglepett a Vianne-t uraló (szándékos vagy akarattalan írói szándékból fakadó) keserűség, az ellenfél pedig fájóan sematikus, minden harrisi varázslat hiányzott belőle és csak az ordító manírok maradtak helyette. Persze 20 év még regényidőt tekintve is sok és még a regényszereplők is megöregednek, de minden józan észérvem dacára úgy éreztem, ez a történet már nagyon kifáradt a negyedik kötetre és Harris nem az a szerző, aki egy ötletéből él meg - itt muszáj megjegyeznem, hogy aligha van még egy olyan adaptáció, ami annyire beskatulyázta volna az írót, mint a Csokoládé c. film -, hiszen minden könyve más és eddig minden alkalommal meglepett.

Minden változás dacára jólesett újra elmerülni a Csokoládé világában. A fókusz a mágikus realista elemekről áttevődött a földhözragadtabb témákra, de a szkepticizmusom ellenére hagytam (és örültem neki), hogy Harris elvarázsoljon és a hűvös lakásban jólesően elnyúlva élvezettel nyammogtam a sorokon. Hogy folytatom-e az újraolvasást? A második kötet erejéig valószínűleg igen, amikor nagyon elegem lesz mindenről és érezni akarom a szél hívó szavát.

Ui.: Igen, nekem a Csokoládé tipikusan kabátkönyv.

Eredeti cím: Chocolat

Kiadó: Ulpius-ház

Kiadás éve: 2007

Fordította: Szántó Judit

Eredeti ár: 3000 Ft


6 megjegyzés:

  1. [továbbra is igazságtalanságnak tartom, hogy a felnőtteknek nem jár nyári szünet] <- dettó!

    Nagyon hangulatos poszt lett, mint mindig :) Megnéztem, 2011-ben és 2015-ben olvastam a regényt, és majdnem elolvastam idén húsvét körül is. Nagyon szeretem, de az újraolvasás olykor valóban "veszélyes" lehet.
    A folytatásokat nem szerettem, a Csokoládécipőre alig emlékszem, de nagy csalódásként gondolok vissza rá. A harmadik kötetbe csak belekóstoltam, de vittem vissza egyből a könyvtárba. Érdekes - imádom a Csokoládét, a Szederbort, az Aludj kislányt, de ezeken kívül nem sok történetével varázsolt el. Bár a Kékszeműfiúra nagyon kíváncsi leszek, az még a polcomon csücsül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, a Kékszeműfiút vétek sokáig halogatni! Nekem amellett az Ötnegyed narancs is nagy kedvencem, valamint az Urak és játékosok.

      Törlés
  2. 2013-ban olvastam új a 3. rész előtt, de most ahogy az ajánlódat olvasom, megjött a kedvem a 2. részhez - az tényleg olyan trükkös, sötét és csábító történet volt. De az egész sorozatot nagyon szeretem, a 3-4. rész már más, de tetszettek azok is.
    Nyáriszünetet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, hogy más is jó élményként gondol vissza a Csokoládécipőre!:)
      Nana, a könyvtárban van nyári szünet, ugye?

      Törlés
  3. De jó poszt! :)
    Jó ég, én 2005-ben olvastam. :O Jó hogy újráznom kéne, mielőtt folytatni tudnám. :D
    Négy napos munkahetet ÉS nyáriszünetet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kíváncsi lennék, neked is mennyire lenne más élmény.
      Ó, igen, a négy napos munkahét fantasztikus lenne.

      Törlés