2013. szeptember 7., szombat

Gyönyörű gyermek

"Valamennyien  otthagyjuk olykor egymást a szabad ég alatt, és fogalmunk sincs, miért."


Truman Capote: Mozart és a kaméleonok
Értékelés: 5* csörgőkígyó az 5-ből

Korábban olvastam egy elbeszélést Capote-tól - a Gyönyörű gyermeket Kepes Könyvjelzőjében - és az Álom luxuskivitelbent, és annak ellenére, hogy mindkettőt szerettem, egyik sem készített fel arra a letaglózó, katarktikus élményre, amit a Mozart és a kaméleonok olvasása közben éreztem.
Úgy is mondhatnám, hogy szereztem egy új barátot Ginny néni és Romain Gary mellé, remélem, jól kijönnek majd egymással. Capote-nak egyébként Harper Lee volt a gyermekkori szomszédja és barátok is voltak.:)

Olyan szép dolgokat írtam fel a jegyzetembe, például hogy kísérletezik a formákkal, tényregény, zsurnalisztikus regény, az újságírás, a próza, a tények és fantázia keveredik a Hidegvérrelben, a Meghallgatott imák pedig a tényregény másik formája, de ezzel nem tudom elmondani, mit jelentett nekem ez a kötet. Olyan, mintha Capote nekem írna, olyan formára készült próza nekem, mint Márquez, akit bármikor, bármilyen hangulatban képes vagyok olvasni. Olyan, mintha hazatérnék. És tudom, hogy hülyén hangzik, de úgy érzem, a hangja kicsit hasonló az enyémhez. Elég nagy szentségtörés ilyesmit állítani, de úgy érzem, Capote hasonló monológokat folytat magával, mint én. Ha író lennék és pasi, valószínűleg az övére hajazna a stílusom. Majd megmondom neki, hogy olvassa el a Vándorünnepet Hemingwaytől (ha ugyan még nem olvasta), szerintem abban nagyon is azt érzi, amit ír - ugyanis TC ezt állítja róla. Lenyűgöz, ahogy látja és ahogy leírja a körülötte lévő világot és az embereket.

Képtelen vagyok többet írni róla, ez nekem belső élmény volt, annyira, hogy szavaim is alig vannak rá. Szeretném, ha ezt a könyvet hamar követni a többi négy, ami megvan - milyen jó, hogy tavaly sikerült cserével megszereznem hármat a legújabb Európa kiadványokból, és hogy megvan otthon a Hidegvérrel.

"Az igazi rettegés akkor fogja el az embert, amikor a lelke folyosóin hangzanak fel a kísérteties léptek, meg a lebegő, testetlen fantomoktól, amiket felidéznek."

Eredeti cím: Music for Chameleons
Kiadó: Európa
Kiadás éve: 2009
Fordította: Bart István, Gy. Horváth László, Osztovits Levente
Ár: 2600 Ft


4 megjegyzés:

  1. A Capote c. filmet láttad? Nekem nagyon nagyon tetszett. És nem csak azért, mert az egyik legkedvencebb színészem alakítja Capote-t :)

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszett!
    Egyszer én is kifejtettem valahol, hogy ha írnék, úgy szeretnék írni, mint ő. Zseni.

    VálaszTörlés
  3. Nokedli: nem, sőt, amikor PSH nyerte az Oscart, még haragudtam is rá, mert nem a szívszerelmem nyert:DD De a régi, plátói szerelmek elmúlnak és egyszer megnézem a filmet.

    szeee: igen, az. És a humorát is nagyon szeretem.

    VálaszTörlés
  4. Miért, kinek kellett volna nyernie? :D

    VálaszTörlés