2013. szeptember 1., vasárnap

Top krimik

Nima postjában szóba kerültek a krimik, nekem pedig eszembe jutott, hogy írhatnánk krimis körbepostot, mert herótom van attól, hogy az emberek 80%-a azt hiszi, hogy Agatha Christie-n kívül más nem létezik ebben a műfajban. Nem mintha néhány blogbejegyzés változtatna ezen a nézeten, és nem AC érdemeit akarom elvitatni, de mindig utáltam a csőlátást.

Nézzük, én milyen krimiket szeretek, ill. mit tervezek szeretni:

1. Nyissunk Caleb Carr-ral, ha már ő ihletett meg. Eddig két regénye jelent meg, A Halál angyala és egy évvel később A sötétség angyala. A két kötet sorozatot alkot, de egymástól függetlenül is élvezetes olvasmányok, csak a főbb szereplők és néhány utalás köti össze a kettőt. Főhőse Laszlo Kreizler, a magyar származású pszichiáter, akinek forradalmi nézeteit a korabeli orvosok nem nézik jó szemmel.
Az első kötet 1896-ban játszódik New Yorkban, ahol egy őrült kiskorú prostituáltakat gyilkol, miután brutálisan megcsonkította őket. A rendőrfőnök, Theodore Roosevelt vonja be Kreizler doktort a nyomozásba, továbbá egy újságírót, aki egy személyben a narrátor is, a rendőrség első női alkalmazottját és egy nyomozó testvérpárt.
A második kötetben ismét egy elmebajossal kerül szembe a csapat, egy ravasz, gyerekrabló nővel, aki feltehetően már többször megúszta, hogy bíróság elé állítsák.

Fordulatos, részletgazdag krimikről van szó, nem csupán egy jól szituált, illedelmesen fekvő hulláról és néhány suskusoló egyénről, akik közül bárki lehet a tettes. A gyilkosságok tényleg gyomorforgatóak és visszataszítóak, ahogy halad előre a nyomozócsapat az ügyekben, térdig gázolnak a mocsokban, amelyet az emberi szörnyetegek hagynak maguk után.
A konkrét bűnügy mellett a korabeli nyomozási módszereket, szokásokat is megismerjük, az akkor uralkodó nézeteket, konfliktusokat, bátorkodom azt mondani, hogy Carr két regénye krimi és korrajz egyben.
 A Halál angyala (Agave, 2007)
 A sötétség angyala (Agave, 2008)

2. Következzen az imádott Dennis Lehane. A Vihar-sziget volt az első, amit olvastam tőle, annak ellenére, hogy a fő poént nagyjából ki lehetett találni, engem teljesen magával ragadott.
Utána következett a nagy szerelem, a Kenzie-Gennaro sorozat. Az első két rész a mai napig kb. 700 Ft-ért fellelhető, én is ennyiért vettem, aztán sokáig nem nyúltam hozzájuk, mert egy címeres ökör vagyok, ez van. Mindegyik kötetnek kicsit más a hangulata; az Egy pohárral a háború előttben a narrátor, Patrick Kenzie sokat humorizál, imádom ezt az idiótát, a Molyon kiidéztem néhány aranyköpését (úgy látom, másokat is megindított a szövegelése), bár ez a sorozat is a durvábbak közé tartozik. A Sötétség, fogd meg a kezemet fagyos gonoszság lengi be, már majdnem a horror kategória. A harmadik rész a többihez képest gyenge, de a Megszentelt életeken is el lehet szórakozni, ráadásul sokat olvasnak benne. A Hideg nyomon gyerekrablásos, szintén nem könnyű olvasmány.
Ebben a közegben, ebben a baljós, kemény hangulatban játszódik a szerző leghíresebb regénye, a Titokzatos folyó. (A könyvhörcsög tanácsa: ha valakinek az útjába akad, inkább vegye meg, mert nem lehet kapni.) Olyan, mintha a K.-G. sorozatban maradtunk volna, csak ezúttal a másik oldalon állunk. Lehane-nek érdekes szereplői vannak, sokszor nemhogy pszichopaták, de normális emberek is hülye döntéseket hoznak, én meg gondolatban ordítok velük. A Hideg nyomon és a Titokzatos folyó befejezése hajtépős, tulajdonképpen szeretem ezeket az erkölcsileg megkérdőjelezhető döntéseket, gondolatmeneteket. Azt hiszem, minden ember csinál ilyet (csak kisebb és nem illegális volumenben) és Lehane tükröt tart elénk: akkor, abban a szituációban ezt akár te is megtehetted volna, de lehet, hogy már túlmisztifikálom. Például Angie Gennaro, bármennyire tökös csaj, együtt marad a férjével, pedig Phil folyamatosan bántalmazza, azaz a normális, elvileg ép lelkű emberek is művelnek hülyeséget - ez a tulajdonság sajnos nagyon is hétköznapi, talán ezért is népszerű Dennis Lehane.
Elvileg novemberben jön a sorozat következő epizódja, a Prayers for Rain, epekedve várom.
Vihar-sziget (Agave, 2004, 2010-ben Viharsziget címmel ismét megjelent a film miatt)
Titokzatos folyó (Agave, 2004, 2002-ben A Mystic River rejtélye címmel is megjelent az Etoilnél)
Egy pohárral a háború előtt (Agave, 2007)
Sötétség, fogd meg a kezem (Agave, 2008)
Megszentelt életek (Agave, 2009)
Hideg nyomon (Agave, 2011)

3. Lawrence Block szintén az Agave Könyvek szárnyai alatt jelent meg (éljen a csőlátás, hehe), bár az Albatrosz könyvek sorozatában is lehetett találkozni a nevével.
Három sorozat jelent meg tőle magyarul, a J.P. Kellerről szólót (Bérgyilkos, Bérgyilkos célkeresztben, Bérgyilkos mindörökké, Bérgyilkos inkognitóban) még nem olvastam, de nagy vágyam, hogy egyszer fogjam magam és megvegyem mind a négy részt (aztán kb. négy év alatt el is olvasom).
Sokáig tartott a vívódásom, hogy két ikonikus főhőse közül melyiket szeretem jobban. Végül Matt Scudder, az alkoholista exzsaru mellett döntöttem, imádom a sötét, enyhén depresszív hangulatát, bár nála is jócskán akadnak viszolyogtató esetek.
Bernie Rhodenbarr, a betörő-antikváriumos vidámabb életet él, igaz, ami bűneset történik a könyvekben, őt varrják be érte, ezért igen erős a motiváló erő a rejtély felderítésére. Az AC-rajongóknak leginkább őt tudnám ajánlani (ha egyszer megkérdeznének - néhány éve segítettem egy hölgynek romantikus történelmi regényeket válogatni a könyvtárban, baromira élveztem, még a füzetkéjébe is írtam címeket), illedelmesen viselkedő, nem undorító halottak, humor, könnyedség jellemző Bernie-re, aki orvul kizár minket a fontosabb felfedezésekből és csak a végén homályosít fel minket a megoldásról, a birkaként összeterelt szereplőgárdával egyetemben.
Matt Scudder-sorozat:
Az apák bűnei (Agave, 2004)
A pusztítás és a teremtés ideje (Agave, 2004)
A halál völgyében (Agave, 2005)
Döfés a sötétben (Agave, 2007)
Nyolcmillió halál (Agave, 2007)
Ha a szent kocsma is bezár (Agave, 2008)
A penge élén (Agave, 2009)
Hosszú út a sírkertbe (Agave, 2010)
Tánc a mészárszéken (Agave, 2012)

Bernie Rhodenbarr-sorozat:
A betörő, aki parókát viselt (Agave, 2004)
A betörő, akit szekrénybe zártak (Agave, 2005)
A betörő, aki szeretett Kiplinget idézni (Agave, 2006)
A betörő, aki Spinozát olvasott (Agave, 2007)
A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian (Agave, 2007)
A betörő, aki eladta Ted Williamst (Agave, 2008)
A betörő, aki Bogartnak képzelte magát (Agave, 2008)
A betörő, akit temetni veszélyes (Agave, 2009)
A betörő, aki zabot hegyezett (Agave, 2009)
A betörő, aki portyára indult (Agave, 2010)

4. Baráth Katalin első Dávid Veron-regénye először magánkiadásban jelent meg (Freund, 2009), egy év múlva karolta fel az Agave. Bernie mellett ő is ajánlott olvasmány lenne az AC-fanoknak. Imádom a könyvek nyelvezetét, Veron nyakas jellemét, a belső konfliktusait, a mindenki számára ismerős, mégis szépen megrajzolt karaktereket. Ókanizsa megejtő báját, itt játszódik az első (A fekete zongora) és a harmadik kötet (A borostyán hárfa). A második rész, A türkizkék hegedű az nagy Buda-Pestre visz el minket, valamint külföldre. Számomra ez A hegedű volt a kevésbé élvezetes, úgy éreztem, két regény anyaga lett beleszuszakolva, de a harmadik ismét az imádatosság. Dávid Veron kalandjai mindig tökéletes kikapcsolódás a számomra - ezért tudom megérteni az Agatha Christie-rajongókat, bár ilyen mennyiségben egyetlen szerzőtől se tudnék olvasni.
A fekete zongora (Freund, 2009, Agave, 2010)
A türkizkék hegedű (Agave, 2011)
A borostyán hárfa (Agave, 2012)

5. Kondor Vilmos film noir hangulatú sorozata az Agave másik magyar krimisorozata. A főszereplő Gordon Zsigmonddal 1936-ban ismerkedünk meg, ha jól emlékszem, az utolsó kötet '56-ban játszódik. Sajnos még csak két részt, az elsőt és a negyediket sikerült elolvasnom (mert általában másik 300 könyv vár a sorára), de a hangulata azonnal megfogott, annak ellenére, hogy az adott korszak nagyon távol áll tőlem, ám éppen ezért említem meg itt Kondort: ha az ódzkodásom ellenére elolvasom a könyveit, akkor az nekem jó.
Budapest noir (Agave, 2008)
Bűnös Budapest (Agave, 2009)
A budapesti kém (Agave, 2010)
Budapest romokban (Agave, 2011)
Budapest novemberben (Agave, 2012)


6. Utoljára hagytam a kedvenc klasszikusomat, Sherlock Holmest. A fotografikus memóriájú, hihetetlen tárgyi tudással és leleményességgel rendelkező detektívet mindenki ismeri; hű társa, az orvos John Watson tolmácsolásában megismert bűnesetek 1892-ben láttak először napvilágot, de a mai napig kellemes olvasmányélményt jelentenek.
Itt nincs energiám felsorolni az összes magyarul megjelent kötetet, úgyhogy mindenkinek ajánlom szeretettel nemleh polcát.

Huhh. Sokáig tartott megírni ezt a kis semmi postot, és persze néhány könyv/sorozat kimaradt belőle, például a történelmi krimik (Steven Saylor Gordianus-sorozata), az orvoskrimik (Patricia Cornwell Scarpetta-sorozata, bár régen olvastam) a skandináv Millenium-trilógiát, Jasper Fforde Thursday Nextjét, aki irodalmi detektív, és még néhányat.
Kifelejtettem Stephanie Plumot, Trenton büszkeségét, ő egy etalon. :)

És persze jó pár könyv van ebben a műfajban (is), ami érdekel, és legfőképpen várja, hogy elolvassam:
- Georges Simenon (van otthon néhány Albatrosz-kiadás, de bevallom, az Agave kiadásai valahogy jobban vonzanak...);
- Fred Vargas - a Messzire fuss, soká maradj! még tavalyi szerzemény;
- Karin Fossum - Nima kedves ajándékozott nekem néhányat;
- Wolf Haas - meg ezt is;
- Jo Nesbø - a öö Vörösbegy van meg tőle;


Ui.: Ja, amúgy egy könyvet olvastam Agatha Christie-től, a Gyilkosság az Orient expresszen-t, nem volt rossz, de nem csigázott fel a raklapnyi könyve iránt.


11 megjegyzés:

  1. Jó poszt lett, én is fogok csatlakozni! :)
    Érdekes, én próbálkoztam Lehane-nel és Block-kal is, nem jöttek be, lehet hogy ez alapján caleb carr se? :)
    Baráth Kata! na, ha most nem posztolsz, őt lehet hogy véletlen kifelejtettem volna az én felsorolásomból. :S (mikor jön már a következő hangszeres kötet? :))

    VálaszTörlés
  2. Muszáj elmondanod nekem, hol vesztegetik 700-ért a Sötétség, fogd meg a kezem-et... :)

    VálaszTörlés
  3. Nekem speciel a Megszentelt életek a kedvencem az első három K-G-ból :D Meg Bernie-t jobban csípem Scuddernél. Ízlések és pofettádák ugye :)
    Wolf Haas meg... sanszos, hogy rajongás lesz belőle :D Viszont nála maga a krimiszál - az első két rész alapján - gyengus, a humora az, ami imádandó :)
    És hát ne felejtsük ki a vicces-csajos krimik trentoni képviselőjét se ;)

    VálaszTörlés
  4. De jó kis poszt, és ha már körbe, akkor szerintem én is fogok ilyet írni - úgyis most válogattam össze az eddigi krimis élményeimet a molyon.
    A Caleb Carr könyveket sokan dicséritek, most már illene sort kerítenem rájuk.
    Én szeretem AC-t is, főleg az Orient Expresszt, de úgy általában a könyveinek a hangulatát is imádom.

    A tervezettjeid meg nálam is tervezettek, nemsokára kezdek Jo Nesbøval:)

    VálaszTörlés
  5. Hm most elgondolkodtam nekem vajon mik a kedvenceim...rá kell döbbenjek krimiket inkább nézek mint olvasok :D

    PuPilla: Maigret tuti benne lesz mi? :D

    VálaszTörlés
  6. Pilla: oké:) Ugye az első helyen Maigret lesz?:D
    Mocskossági szintben kb. ugyanott vannak, de Carr nemcsak a bűntényre koncentrál... én inkább a nem-re tippelnék, de majd alkalomadtán less bele.
    Blocktól talán érdemes lenne Bernie-vel próbálkozni, az a sorozat nem olyan durva.
    Kata írta a blogján, hogy a Könyvhéten miért nem jelent meg új Dávid Veron, de, ha jól emlékszem, mintha karácsonyt emlegetett volna.

    blackett: én netes akcióban vettem, de a Könyvudvarban általában lehet kapni, meg ilyen könyvdiszkontos helyeken, de még a CBA is esélyes lehet.

    Nokedli: ó, mindegy, hogy humor vagy bűntény, csak jó legyen:)
    Ó, basszus, Stephanie! Gyorsan bele kell írni, m még rám szabadítja Rexet.

    katacita: köszi, és írjál:))
    Oh, nálam nem tudom, mikor kerül sorra az a fickó, de mindennek eljön az ideje.

    Anaria: asszem, a közeljövőben annyi post születik, hogy válogathatsz:)

    VálaszTörlés
  7. Anaria, persze hogy! :D De nem biztos hogy elsőnek ;) végülis én se vele kezdtem a krimit :D

    Amadea, Blockmeg Lehane durva? Szerintem uncsi :D
    Azok a betörős kötetek nem vonzanak annyira, majd talán később, ha kifogyok az olvasnivalóból. :)
    Kata blogját nem néztem, de köszi, karácsony már szimpinek tűnik!

    VálaszTörlés
  8. Most elképzeltem, ahogy Rex rád veti magát :DDD (Amúgy tegnap este anya beszólt, hogy adják a filmet a televében. Megnéztük. Borzalmas.)
    Meg szerintem még a régi Halkirálynők és Vis Majorok (meg egyéb jólsikerült Fable krimik) is bővíthetik a listát :)

    VálaszTörlés
  9. Félemmetes fenevad:))
    Fú, nagyon mérges voltam a filmre (pedig meg se néztem), már a szereplők irritáltak, Stephanie nagyon nem ilyen.
    Ja, igen, de ebbe a listába a krimi-krimiket vettem bele, így is három napig tartott, mire összeraktam:D

    VálaszTörlés
  10. Az :D
    Hát még Mazur nagyi! Meg Morelli! Rangert meg Kopónak hívták, ezt még mindig nem sikerült feldolgoznom... Az egyetlen, akit szerintem eltaláltak, az Lula.
    Ügyes is voltál, nekem nem lenne türelmem hozzá, hogy összeválogassam :)

    VálaszTörlés