2013. szeptember 14., szombat

Szócikkanások garmadája

"Kezdjük azon, vett végre erőt a baján az én hasbeszélőm, kezdjük azon, hogy eme leghúsosb elementom ugyan az télnek a jegye, méges az ősz vagyon vízbűl és czukorbúl, melly ökörnyál és üvegszomorúság. Vízbűl vagyon mind az réti köd, mind az súgvó harmat, mind az levegőégnek tündéri czefrézetje, ki nehéz, nagy édességit reánk repeszti. Angyali légyzománcz az ősz és mézkoporsó."

Parti Nagy Lajos - Banga Ferenc: A vak murmutér
Értékelés: 4 földabrosz az 5-ből

Van egy titkos hangzó dolgom: engem közepesen heveny mód érdekelnek a kortárs magyar szerzők. Pontosabban a kortárs magyar szerzők is, de az "is" nem ennek a bejegyzésnek a tárgya. Azért titkos érdeklődés, mert ezt az olvasmányaim és az írásaim alapján nehéz lenne megmondani, holott csak bátortalan vagyok kicsinyét és igen, baromi sok az olvasatlan könyvem, amelyek között nehéz kortárs magyarok garmadáját felfedezni.
De most itt van A vak murmutér, amit sztimi53-tól kaptam ajándékba (utólag is nagyon köszönöm), a 22-éig meghosszabbított Nagy Nyári Szandi Akcióban pár száz forintért elérhető ez a szórakoztató kis olvasmány. A témáján túl azért is vágytam rá, mert úgy gondoltam, ideális lehet a Parti Naggyal való ismerkedés megalapozásához (és így is van), továbbá Nokedli nővérem is ajánlotta, és fokozottan figyelek azon kötetekre, amelyekre külön felhívja a figyelmem.

Sokakhoz hasonlóan az ízes nyelvezetéért szeretem ezt a kötetet, amiben a szerző a négy elemről, a földről, tűzről, vízről és levegőről "elmolyol egy porhanyó szócikket" enciklopédista mormotája aktív segedelmével. Szóba kerül a szavak eredete, a velük kapcsolatos szólások és mondások, népi babonák. Ezek alapvetően kevéssé érdekelnének, de amikor kíváncsian belekukkantottam a kötetbe, erre esett sanda pillantásom:
Ámbátor itt álljunk es meg, mondotta vót az én murmutérom az én sötétemben, mert arrúl, hogy ki es forgat kit, arrúl megmutat mindent az alsóbb, kérgesb rétegek fúlatag, keser-édes mondása: Nem az pina forog a főd körül, hanem a főd forog az pina körül.”
Igen, ezért az egy mondatért képes voltam ezt a könyvet választani ajándékba, akkor annyira eltalált a népies trágársága, hogy még jobban érdekelt. És van itt delikát tűzoltó, hőségi ragyogó fényelem, hőtündemény, zuhanytemplom (eső), égszün (égbolt), égkerűleti csillag, tehát nemcsak pajzánságok, a fenti idézet senkit ne tartson vissza.:)

Kép innen
"Az földikutya orczája széles és tompa, termete az vakandra hajaz, hossza eggy jobb tső tengerijé. Magánoson él, honn a föld alatt vagyon. Melancholiára hajlik. Ügyes hasbeszéllő. Metszőfoga hatalmas, szeme mákszemnyi, füle siket. Fantasiában fejlett, torkos állat. Hazáját igen szereti. Törzse vaskos, nyak nélkül mén át a fejbe. Magyarhonban Kitaibel Pál uram írta le, s tartotta fogval. Prüsszenő nyikkanások közt harap. Disznómódra túr, heves tsatázó. Hangját a szürke pele hangjához foghatni."

Könnyen, gyorsan olvasható kis csicsonkázás volt, majdnem végigolvastam a vonaton. A rajzok nem tetszettek, de ez csak egy amatőr bámuló véleménye, lehet, hogy csak én vagyok (még) alacsony Banga Ferenc művészetéhez.

Ui.: Imádom, hogy nagyalakú kötet, remekül lehet a két oldalára támaszkodni idézetgépelés közben.
Ui2.: Éljenek az őszológusok!

Kiadó: Magvető-Népszabadság
Kiadás éve: 2007
Ár: 2990 Ft
Parti Nagy Lajosról minden a PIM oldalán, köztük a digitalizált művei
Banga Ferencről


7 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy tetszett, húgom :)
    Én asszem ebből a könyvből tanultam a 'felhőkoszoráló'-t, azóta így hívom magam, s nem égimeszelőnek :)

    VálaszTörlés
  2. :))
    Az is nagyon jó szó, rengeteg van benne, meg se bírom jegyezni.

    VálaszTörlés
  3. :) Kéne olvasni tőle még valamit...

    VálaszTörlés
  4. A PIM-en fenn van tőle sok minden, én A test angyalát gondoltam legközelebbre, meg valami verseskötetet.

    VálaszTörlés
  5. Tudom, anno ezt is onnan olvastam :) De a Sárbogárdi Joli nem volt fenn, mikor legutóbb néztem (én is azt tervezem következőnek). Na majd megnézem megint.

    VálaszTörlés
  6. Hm, úgy emlékeztem, hogy fenn van, de lehet, hogy rosszul emlékszem...

    VálaszTörlés
  7. Igazából lényegében mindegy, a könyvtárban megvan :)

    VálaszTörlés